Brief aan de raad over wijziging bestemming groenstrook Koekamp

By 13 juni 2018Berichten, Koekamp
bestplan-dh-centraal-park-verkeer-straat

SOS Den Haag en BDH schreven deze brief aan de gemeenteraad met verzoek niet in te stemmen met het overhevelen van de groenstrook van de Koekamp naar het bestemmingsplan Den Haag Centraal evenmin om de bestemming te wijzigen van ‘groen’ naar ‘verkeer-straat’. Het is een onomkeerbare stap.
Met deze wijzigingen wil het college de aanleg van fietspaden mogelijk maken. Om daarvoor ruimte te maken zal de waterpartij verlegd moeten worden.
Deze wijziging is alleen op de plankaart van Den Haag Centraal ingetekend maar niet in het raadsvoorstel en niet in het Ontwerp bestemminsplan verwoord.
De strook groen behoort van oudsher bij het Haagse Bos en heeft de bestemming ‘groen’. Het groen is van hoge cultuur- en natuurhistorische waarden en kent daarom een hoog beschermingsniveau. Het kappen van bomen en het verleggen van de waterpartij is niet verantwoord, ongewenst, leidt tot onnodig hoge kosten.
Het beste alternatief komt van wethouder Revis. Hij wil de Bezuidenhoutseweg autoluw maken. Deze maatregel biedt ruimte voor brede fietsbanen.