Beste Boudewijn Revis en Karsten Klein,
Als lid van de klankbordgroep Madurodam, heb ik namens de Bomenstichting Den Haag telkenmale gepleit om creatieve alternatieven te bedenken voor Madurodam om maar te voldoen aan de randvoorwaarden, die jullie in je brief hebt opgeschreven (RIS294728, 8 juli 2016). Kijk en leer van Ecomare (Texel), maak gebruik van de ruimte van het overkluizen van het Telderstracé om maar wat te noemen. Ook anderen hebben alternatieven aangedragen.
Deze alternatieve mogelijkheden heeft directeur Joris van Dijk zonder veel moeite en zonder onderbouwing van tafel geveegd. Afgelopen maandagavond heb ik nog een nieuw alternatief tijdens de tafel-gesprekken voorgesteld namelijk om een samenwerking aan te gaan met het Museon (vlak bij). Bovendien heb ik voorgesteld om een expert in te huren, die ontwerpen heeft gemaakt voor musea en pretparken in het Ruhrgebied. Helaas ben ik zijn naam kwijt.
Jullie noemen Madurodam een icoon voor Den Haag. De Scheveningsebosjes zijn ook een icoon. Ze genieten niet voor niets de beste bescherming die er is, op die van Natura 2000 na. We mogen toch verwachten dat jullie het beste willen met deze iconen.
Helaas, nu jullie (zonder collegebesluit) de opdracht hebben gegeven om de PUK op te stellen met de geplande uitbreiding van 0,7 hectare wordt voorbijgegaan aan die alternatieve mogelijkheden en het beste voor Madurodam en de Scheveningsebosjes

Ik doe daarom een dringend beroep op jullie om eerst eens die alternatieve mogelijkheden te onderzoeken en te toetsen aan jullie eigen randvoorwaarden. Huur die expert in. Behoud onze iconen!

Ik hoor graag jullie reactie
Groet van Clara Visser
Bomenstichting Den Haag