Visie op groen in internationale zone

fraaie-boomvormen-moeten-wijken-voor-11-23-m-brede-pad3-1500x750

Bomenstichting Den Haag ontwikkelt samen met diverse andere organisaties een alternatieve benadering voor het gebied dat volgens het gemeentestuur ‘internationaal park’ zou moeten worden. Het beleid, inrichting en beheer van de drie karakteristieke deelgebieden dient gericht te zijn op behoud en versterking van de natuurwaarden (zienswijze van de Bomenstichting Den Haag).In de eerste plaats de Scheveningse Bosjes. Die zouden binnenduinbos moeten blijven, dus loofbossen met als een van de belangrijkste soorten de zomereik. De bosjes zouden niet tot park getransformeerd moeten worden. Wij willen voor de bomen aldaar de draad van de Nota ecologische verbindingszones 2008-2018 weer oppakken. In die nota van het gemeentebestuur staat voor de Scheveningse zone centraal dat die onderdeel is van de ecologische duinverbinding tussen de Oostduinen en het Westduinpark.
Wij ondersteunen van harte de doelstelling uit de nota dat, mede gezien de omvang van de gebieden een hoog ambitieniveau wordt nagestreefd. Inrichting en beheer moeten zich met name richten op het behoud van aanwezige doelsoorten als bosuil, eekhoorn en nachtegaal en het opheffen van barrières. Hiervoor is een goede boombescherming nodig. Belangrijk element is daarbij de aanwezigheid van rijke ondergroei, geen open stukken groter dan 30 meter. Tot de belangrijkste verbeterpunten behoort volgens de nota het oplossen van de barrière van de prof. Teldersweg. Dat steunen wij, maar het moet wel op een ecologisch effectieve wijze vorm krijgen, dus als overwelving van de drukke autoweg.
Niet alleen voor bomen maar ook voor struiken en kruiden is de bodem van cruciale betekenis. Een oplossing voor de opgetreden verzuring is om telkens (in afwisseling) delen van de groengebieden te sluiten voor publiek (en honden) totdat de bodem weer is hersteld en een gezonde standplaats vormt voor bomen.
Parkeren van auto’s zou ondergronds moeten. Verharding en verbreding van paden schaadt wortelpakketten van bomen. Alleen de fietspaden behoeven verharding, de voetpaden kunnen halfverhard tot onverhard zijn.
Het voorgaande geldt niet voor de Waterpartij (herdenkings- en recreatiegebied) en het Westbroekpark en rosarium, een landschapspark met fraaie zichtlijnen en bospartijen en bosschages. Maar ook daar staan prachtige bomen, die als alle bomen gebaat zijn bij rust.

• Henriette grooss zegt:

Ben het met alles eens ; zeker de overkluising van de teldersweg!
    Maar over de verzuring van de grond leggen jullie al jaren de schuld bij de honden! Ook op plaatsen waar letterlijk geen hond komt is de grond verzuurt , langs fietspaden, wegen, park en/of bos waar honden niet mogen komen! Overal waar gedund is ( sneeuwbes, vlier etc weg) komen brandnetels, kleefkruid en bramen terug!!! We hadden tussen de sneeuwbes en onderbegroeing (bodemkruipers) in de lente altijd ( ondanks de honden) sneeuwklokjes, bosanemonen en wat later heleboel fluitekruid! Nu is er gedund…. En helaas weet niet wat sneller groeit brandnetels of kleefkruid maar het fluitekruid wordt nu geheel overwoekerd! Alleen waar de struikjes met bodemgroeiers staan hhebben ze nog een kans
    Loop nu over paden met manshoge brandnetels 2 meter breed erlangs( al komen de mannetjes met de bermsnoeiers 7x per jaar (!!) )
    Volgens de stedelijke groenbeheerder wil het ” publiek” 2 m vrij hebben naast de paden……
    De lucht/regen is gewoon verzuurd dus strooi kalk of zoiets???

• annemarie halberstadt-de jong zegt:

Helemaal mee eens