Help massale bomenkap voorkomen

staatsbosbeheer-kaalslag-2

Wij van de Bomenstichting Den Haag hebben besloten om de landelijke Bomenstichting te vragen naar de grootschalige kap van bomen en bospercelen die de laatste tijd kennelijk overal in Nederland plaats vindt. Is er een relatie van deze kap met de subsidie op bio-energie waarbij ons bos op grove wijze wordt geëxploiteerd, of is er slechts sprake van een toevallige samenloop van omstandigheden?  Bekijk ook eens de uitzending van Zembla over Bos als biobrandstof. Bij deze vragen wij allen om deze brief mede te ondertekenen en uw antwoord te sturen naar onze Bomenstichting Den Haag: info@bomenstichtingdenhaag.nl
én de landelijke Bomenstichting info@bomenstichting.nl

Uiteraard staan wij open voor commentaar op en bijdragen aan onze brief.

Met vriendelijke groet,  Bomenstichting Den Haag

• Helena Visser zegt:

graag wil Uw actie steunen maar ik weet niet hoe. Ik hoop van harte dat uw stichting en ook de andere groepen zoals laatmijstaan iets kunnen bereiken! kappen met kappen!

• C.M. Visser zegt:

Beste Helena, alleen al een mailtje aan de landelijke Bomenstichting (info@bomenstichting.nl) werkt. Dan ziet de Bomenstichting dat e meer mensen zijn die zich zorgen maken.
      Al vast veel dank.

• Karin Haarhuis zegt:

Fijn dat er actie wordt ondernomen! Hoop dat er nog meer volgen want dat zal vast nodig zijn.

• C.M. Visser zegt:

Beste Karin, zou je dit ook aan de landelijke Bomenstichting willen schrijven (info@bomenstichting.nl). Al vast veel dank.

• Alowieke zegt:

Is er al een antwoord op deze vraag? Ik was ernaar op zoek op internet, maar kan niks vinden tot nog toe.

• C.M. Visser zegt:

Inderdaad heeft de Bomenstichting een rapport laten maken, dat we hebben voorgelegd aan Milieudefensie. Deze organisatie reageerde kritisch: Bijstook van biomassa is zeer schadelijk voor bossen in Noord-Amerika en in de rest van Europa. Het alleen kijken naar hoe in Nederland bossen wel of niet slechter beheerd worden is dus een wat beperkt blikveld. In de Nl centrales wordt inderdaad vooral houtpellets uit Noord-Amerika verstookt, waar ook hele stammen voor gebruikt worden. Ook is waarschijnlijk dat met voortdurende subsidiering van bijstook in kolencentrales ook bossen in andere streken (waaronder NL) onder druk komen te staan”..
      We hebben hierover geen terugmelding gegeven op onze website. Onze excuses daarvoor.