Paleisplein – de 5 linden blijven staan

Door 23 mei 2019 Berichten, Paleisplein

Mede dankzij onze inspraak zetten vandaag (23-05-2019) zowel coalitie- als oppositiepartijen van de Commissie Leefomgeving grote vraagtekens bij het voorlopig ontwerp van de herinrichting van het Paleisplein. Vanwege dat VO zijn al 2 aanvragen voor een kapvergunning ingediend om 4 prachtige, gezonde linden te kappen. De argumenten om deze linden te kappen snijden geen hout. Hoewel het raadsvoorstel al in 2018 was vastgesteld toonde de Commissie Leefomgeving tot onze opluchting voortschrijdend inzicht. Ook wethouder Richard de Mos – bij monde van wethouder Rachid Guernaoui – plaatste vraagtekens bij dat besluit uit 2018. Hij zegde toe dat het college de Commissie een brief zal sturen, rekening houdend met wat de commissie heeft gezegd. Het kan niet anders: de 5 linden blijven staan.

• Aletta de Ruiter schreef:

Misschien is de Bomenstichting toch wel een beetje voorbarig met dit bericht. Vooralsnog liggen er twee kapvergunningen en die verdampen niet zomaar. We moeten aan de slag. Niet alleen de Bomenstichting sprak vandaag in. Ook boomdeskundige van de AVN Joost Gieskes deed dat. En twee dames die wekelijks een wake houden bij de bomen om aandacht te vragen voor behoud ervan. Grote hulde voor hun inzet.

• Clara Visser schreef:

Er zijn twee aanvragen voor een kapvergunning ingediend; de vergunningen zijn niet verleend. Het is niet zo moeilijk om een aanvraag voor vergunning in te trekken. Wethouder Rachid Guernaoui, die wethouder Richard de Mos verving, zegde toe de reacties van de commissie en de insprekers mee te nemen. Omdat ook hij vraagtekens bij het besluit over het VO zette, kan het niet anders dan dat de bomen blijven staan. Joost Gieskes sprak overigens op persoonlijke titel. Er was niemand van de AVN aanwezig om zich in te zetten om de bomen te beschermen. Klein, maar niet onbelangrijk puntje: wij zijn de Bomenstichting Den Haag,

• Joost Gieskes schreef:

Dat Joost Gieskes op persoonlijke titel sprak had zijn redenen *), maar of je hem nu linksom of rechtsom draait, hij is van de AVN.
    *) Je hebt geen idee hoe lang ik al bezig was met ‘silent diplomacy’ , en bovendien de ware leeftijd van de krimlinden had vastgesteld.

• Jaap Postma schreef:

Dank voor je inzet, ook dank aan de Bomenstichting Den Haag en ook dank aan Helga Fischer en alle anderen die hebben meegewerkt. Protesteren heeft zin, zeker door valide argumenten ondersteund. Blijf alert. Elke boom telt!!

• Peter drijver schreef:

Mooi werk komt alleen door samenwerking voor elkaar. Gefeliciteerd en nog even doorzetten!

• Wil Akkerman schreef:

Aan alle mensen die zich hebben ingezet voor het behoud van de linden, héél veel dank! En denk dat vele insecten waaronder de bijen ook erg blij zijn. Als de linden bloeien is het altijd een drukke boel.

Reageer