Scheveningseweg: onze bedenkingen tegen de spoorvervanging naar college en gemeenteraad

schweg-met-tram-voorweb

We ontdekten tal van tegenstrijdigheden, onvolkomenheden en onzekerheden in de aanvraag voor de spoorvervanging van de Scheveningseweg. Het gevolg is da er meer bomen gerooid moeten worden dan nodig is.  Zie onze zienswijze, die we naar het college en de gemeenteraad hebben opgestuurd. De zienswijze is ondertekend door: Behoud Scheveningse Bosjes, Waterpartij en Westbroekpark, Bomenstichting Den Haag, Bewonersorganisatie Archipel & Willemspark, SOS Den Haag, Wijkoverleg Zorgvliet.
Er is een goed alternatief. Maar de gemeente zet toch z’n eigen zin door (en vooral die van de HTM) en wil vanaf 16 juli starten met de kap van bomen. Daarom vragen we bij de rechtbank om een voorlopige voorziening om de bezwaarprocedure op een zorgvuldige manier te kunnen doorlopen. Wordt vervolgd …..

• Ingrid zegt:

Mooi zoals jullie dit oppakken en je stem laten horen. Sommige mensen hebben er een handje van met oogkleppen op te lopen en daarmee onnodig schade te veroorzaken, terwijl dat helemaal niet nodig is. Jammer, zeker wanneer ze in een positie zitten waarin ze zaken naar hun hand kunnen zetten. Hopelijk laten ze zich nog van hun beste kant zien in dit verhaal.

• Spaske zegt:

Ik zeg, follow the money. Deze bomen kappen en dit project maakt iemand ziekelijk rijk, als die al niet ziek is….

• Inge zegt:

Top! Ik moet er niet aan denken dat ik straks niet meer fietsend van de mooie oude bomen kan genieten zoals ik nu iedere dag doe!

• Fred zegt:

Bomenkap op de Scheveningseweg zou verschrikkelijk zijn!
    Is het een idee om de banen om te wisselen?
    Waar nu trambaan ligt, inrichten voor autoverkeer.
    Vervolgens autoweg verstevigen en vernieuwde trambanen aanleggen.
    Kan zo’n plan met behoud van alle bomenpracht worden uitgevoerd?

• C.M. Visser zegt:

Het wisselen van baan is in de Denktank besproken. Maar ook wisseling geeft veel schade aan bomen, zowel de wortels als de kronen.

• M. J. F. M. Remmerswaal zegt:

Zou het geen idee zijn om de betonnen bak op het huidig taluud aan te leggen zodat de tram op een verhoging komt te liggen de zijkanten zouden dan kunnen worden afgedicht met aarde en gras. Het wortelpakket blijft daardoor onaangetast. Misschien is de bak ook nog zo aan te passen dat deze water doorlatend kan worden gemaakt.

• C.M. Visser zegt:

De Denktank heeft deze variant nooit bedacht en besproken. Het is mij niet bekend of de afmetingen van de nieuwe rails passen op het talud, waar ook nog een voetpad ligt. Wel is duidelijk dat op het talud veel oude bomen en struiken groeien. Om een betonnen bak te leggen moet een diep cunet gegraven worden van ca 1,20m diepte. Dat kost heel veel wortels van bomen ter plaatse en van bomen naast het cunet. Het gaat echter niet alleen om ruimte voor wortels, maar ook om ruimte voor de masten en bedrading van de tram. Er zal dus ook flink gesnoeid moeten worden in de kroon. Bovendien komt de tram wat dieper in het bos te liggen als gevogl waarvan er sprake is van een sterkere versnippering (flora en fauna). De consequentie is ook dat de rechte lijn van de huidige trambaan niet kan blijven bestaan omdat het Tolhuis in de weg ligt. Die kaarsrechte lijn is juist zo beroemd. Overigens vormt het Tolhuis in het voorstel van de gemeente (betonnen-bak-in-verschoven-ligging) ook een probleem. Het Tolhuis krijgt te maken met ongewenste trillingen. Het Tolhuis is een monument. De gemeente heeft daar ook nog geen oplossing voor.

• Bert zegt:

Ik ben een liefhebber van de natuur en heb er in mijn gedrag ook heel wat voor over.
    Toch hebben wij met groot verdriet als gevolg van de voorjaarsstorm afscheid moeten nemen van ‘onze’ Iep, van ruim 100 jaar, die al 40 jaar ons uitzicht vanuit onze portiekwoning bepaalde.
    Ik twijfel nu over de keuze van de bomenstichting: die oplossing kost 41 miljoen Euro tegenover de huidige keuze van de gemeente die 12 miljoen Euro kost.
    De bomenstichting zou zich m. i. moeten richten om dit verschil in kosten, die 29 miljoen Euro, ingezet zou gaan laten worden voor de ‘ontstening’ van arme Haagse wijken waar nauwelijks bomen aanwezig zijn, dit in tegenstelling van de Scheveningse bosjes met daarom heen lommerrijke wijken met villa’s en dure herenhuizen met heel veel vooral oud en heel mooi groen.
    Daag de gemeente Den Haag hiertoe uit!

• C.M. Visser zegt:

Helaas is hier sprake van bewuste misleiding door de gemeente. De Bomenstichting Den Haag heeft samen met 4 andere organisaties een alternatieve constructie bedacht: ‘paal-naast- poer’. Dat houdt in dat een stalen paal (diameter van 25 cm) in de grond getrild wordt naast bestaande poer. Die bestaande poer kan blijven zitten, wat als voordeel heeft dat de wortels van de bomen, die tussen al die poeren zijn gegroeid, nauwelijks beschadigd worden. Het beeld van de Scheveningseweg blijft gelijk.
      De gemeente heeft onze variant niet serieus opgepakt, maar wel zelf een eigen variant verzonnen (zonder de Denktank te vragen om hem te bespreken): een betonnen paal van 40-40 cm. Vervolgens heeft de gemeente in haar standpuntenbrief geschreven dat die betonnen paal onze variant is en heeft hem begroot op 41 miljoen euro. Op onze vraag wat er in die 41 miljoen aan kostenposten is opgenomen heeft de gemeente niet willen antwoorden.
      Onze variant (paal naast poer) is waarschijnlijk goedkoper dan de gekozen variant ‘betonnen-bak-in-verschoven-ligging’ omdat er geen bomen gerooid, verplant en aangeplant hoeven te worden. Daarnaast zijn er allerlei andere werkzaamheden niet nodig zoals cunet graven, zandbed aanbrengen, keerwanden en betonnen platen plaatsen enz enz.