Het is niet altijd makkelijk om bomen te herkennen. Gelukkig zijn er veel boeken over bomen geschreven om u verder op weg te helpen.
Speciaal voor de Haagse bomen zijn de volgende boeken en wandelroutes interessant:

Bomen en wet:

Voor juridische zaken verwijzen we u naar:

• Bomen en wet – Geldend recht voor bomen. 2009. Mr Bas Visser. 6e druk. Uitgave Bomenstichting. ISBN: 978-90-70405-23-6. NUR 820.
  • Bomen met je buren – Leidraad voor geschillen bij de erfgrens. Edwin Koot en Frank Warendorf. Bomenstichting
    Te bestellen bij de landelijke Bomenstichting (15 Euro). Dit boekje behandelt aan de hand van sprekende voorbeelden de problemen die tussen buren kunnen ontstaan, als gevolg van een boom in de tuin. Van overhangende takken tot wroetende wortels.

Stadsbomenvademecum:

Deskundigen – of zij die het willen worden – kunnen zich verdiepen in het Stadsbomenvademecum. Er zijn 4 delen, geschreven en geactualiseerd in verschillende jaren. Uitgeverij IPC Groene Ruimte:

• 2A – Groeiplaatsaspecten, 2006. G.J. van Prooijen. ISBN: 978-90-74481-28-1.
  • 2B – Groei en aanplant. 2011. G.J. van Prooijen. ISBN 978-90-74481-47-2.
  • 3A – Boomcontrole en onderzoek. 2e druk 2008. G.J. van Prooijen. ISBN 978-90-74481-17-5.
  • 3B – Boomverzorging en groeiplaatsverbetering. 2e druk 2012. G.J. van Prooijen.
  • 3C – Ziekten en aantastingen.
  • Boomsoorten en gebruikswaarde. 5e druk 2013. T.J.M. Janson, J.J.C. Janssen. ISBN: 978-90-74481-25-0.

Inheemse bomen en struiken:

Wilt u meer weten over inheemse bomen en struiken dan raden we aan:

Landgoederen in en rond De Haag:

De landgoederen in en rond De Haag hebben een rijke geschiedenis. Veel publicaties over cultuurhistorisch en natuurhistorisch erfgoed zijn te vinden op de website van Ecologisch Adviesbureau Maes.

• Haagse en Leidse buitenplaatsen, René W. Chr. Dessing, Hardcover 232 pag. Alleen tweedehands, verkoop door partner Bol.com en door Book-Inn
  • Een kleyn paleis, De geschiedenis van de Haagse buitenplaats Ockenburgh, Onder hoofdredactie van Willem van der Ham,
    Walburg Pers, VOM-reeks 2020, nr 1, Hardcover 253 pag. Behandelt ook de recente geschiedenis, de inrichting en het groen van Ockenburgh

Nog meer informatie over bomen:

Nog meer info over bomen is te vinden in de Bomenbieb, de bomengids voor natuurliefhebbers en boomexperts.