Voorlopig ontwerp Koekamp is strijdig met Acte van Redemptie.

By 11 december 2017Berichten, Koekamp
vo-koekamp2

Dit is de zienswijze van de Bomenstichting Den Haag over het Voorlopig Ontwerp van de Koekamp en de overkluizing over de Utrechtsebaan. We hebben ingesproken in de Commissie Ruimte op 13-12-2017.

Heel oude bomen, die de tweede wereld oorlog overleefden, worden gekapt en monumentale bomen dreigen verloren te gaan.

De Koekamp valt – als onderdeel van het Haagse Bos – onder de Acte van Redemptie. Deze Acte is van 1576. De Acte is opgesteld om te voorkomen dat bomen gekapt worden. Dat is precies wat de gemeente nu wil doen: bomen kappen. De gemeente ontkent dit kappen niet in de Nota van Beantwoording. De Acte van Redemptie wordt in het raadsvoorstel niet eens genoemd. We mogen bekend veronderstellen dat de Acte van Redemptie eerdere plannen voor dit gebied niet toestond. Wij maken eruit op dat de gemeente dondersgoed weet dat bomen kappen daar niet mag.

Wie het Voorlopig Ontwerp voor de Koekamp bekijkt moet wel héél erg goed kijken om te zien wat er verdwijnt want de tekeningen zijn erg onduidelijk. Maar er verdwijnt een brede strook van het Hertenkamp. Die moet plaats maken voor water.Door een brede strook van het Hertenkamp af te halen moeten hele oude eiken en elzen worden gekapt.

De oude eiken staan in het Register van Monumentale Bomen van de landelijke Bomenstichting. Het Register noemt 1 boom, die in een groep staat van oude bomen in het Hertenkamp. Ze zijn aangewezen vanwege hun ouderdom en de cultuurhistorische waarden.