Wij zijn op zoek naar een vrijwilliger met een juridische achtergrond, die kan helpen bij het voorkomen van dreigende bomenkap. Met jouw juridische kennis en ervaring kun je een belangrijke bijdrage leveren aan de bescherming van de bomen in Den Haag.

De Bomenstichting Den Haag (BDH) is een vrijwilligersorganisatie die zich inzet voor bomen en een groene leefomgeving in Den Haag. Wij willen dat bomen de ruimte krijgen en ze behoeden voor ondoordachte acties. Het zoeken naar creatieve oplossingen bij dreigende kap is voor ons een uitdaging. Wij adviseren, informeren, overleggen, werken samen met andere belanghebbenden, en maken zo nodig bezwaar.

Voorbeelden van recente projecten:

• Rechtszaak tegen kap 354 bomen Nieuw Vredenoord
  • Bezwaar tegen kap 227 en 38 bomen bij Madurodam
  • Bezwaar tegen kap 464 bomen Madestein
  • Voorkomen bodemsanering rond monumentale beuk op het Bankaplein

Dit houdt het werk in
Als er Haagse bomen gekapt dreigen te worden zonder een goede reden en/of zonder een degelijk plan voor alternatieve mogelijkheden of compensatie, komen wij in actie. Eerst door advies te geven of te informeren: het opstellen van zienswijzen, inspreken bij de gemeenteraad, of overleggen met politici, beleidsmakers, bewoners en andere betrokken partijen. Maar ook het opstellen van bezwaarschriften en het aanspannen van rechtszaken hoort daar bij (iets waar de BDH helaas regelmatig toe genoodzaakt is).

Wat breng je mee?

• Je hebt een afgeronde hbo-/wo-opleiding op juridisch gebied, en bent met name thuis in de Algemene Wet Bestuursrecht en Natuurbeschermingswet.
  • Je hebt ervaring in het juridische werkveld.
  • Je hebt een passie voor groen en bomen.
  • Je woont in Den Haag.

Hier doe je het voor
Bomen en groen in Den Haag staan onder toenemende druk. Met het oog op klimaatverandering wordt het tegelijkertijd steeds belangrijker om bomen en groen te behouden en te versterken. Met jouw juridische inbreng staat de Bomenstichting Den Haag sterker om bomen te behoeden voor de kap.
Daarnaast is het ook leuk en interessant vrijwilligerswerk. Een mooie manier om meer te leren over bomen en groen, en om de stad en de mensen nog beter te leren kennen. Je komt in een gezellig kernteam van vijf vrijwilligers (man/vrouw/jong/oud), en bij de vergaderingen zijn er altijd (zelfgemaakte) baksels.

Enthousiast?
Zie je deze vrijwilligerstaak wel zitten, of ben je op zijn minst nieuwsgierig geworden? Neem dan contact met ons op via info@bomenstichtingdenhaag.nl.

Meer informatie
Kijk hier voor meer informatie over de Bomenstichting Den Haag en onze activiteiten. Je kunt ons volgen op Twitter, Instagram, Facebook en LinkedIn. Of schrijf je in voor de nieuwsbrief op onze Homepagina.