Mede dankzij onze inspraak zetten vandaag (23-05-2019) zowel coalitie- als oppositiepartijen van de Commissie Leefomgeving grote vraagtekens bij het voorlopig ontwerp van de herinrichting van het Paleisplein. Vanwege dat VO zijn al 2 aanvragen voor een kapvergunning ingediend om 4 prachtige, gezonde linden te kappen. De argumenten om deze linden te kappen snijden geen hout. Hoewel het raadsvoorstel al in 2018 was vastgesteld toonde de Commissie Leefomgeving tot onze opluchting voortschrijdend inzicht. Ook wethouder Richard de Mos – bij monde van wethouder Rachid Guernaoui – plaatste vraagtekens bij dat besluit uit 2018. Hij zegde toe dat het college de Commissie een brief zal sturen, rekening houdend met wat de commissie heeft gezegd. Het kan niet anders: de 5 linden blijven staan.

• Aletta de Ruiter schreef:

Misschien is de Bomenstichting toch wel een beetje voorbarig met dit bericht. Vooralsnog liggen er twee kapvergunningen en die verdampen niet zomaar. We moeten aan de slag. Niet alleen de Bomenstichting sprak vandaag in. Ook boomdeskundige van de AVN Joost Gieskes deed dat. En twee dames die wekelijks een wake houden bij de bomen om aandacht te vragen voor behoud ervan. Grote hulde voor hun inzet.

• Clara Visser schreef:

Er zijn twee aanvragen voor een kapvergunning ingediend; de vergunningen zijn niet verleend. Het is niet zo moeilijk om een aanvraag voor vergunning in te trekken. Wethouder Rachid Guernaoui, die wethouder Richard de Mos verving, zegde toe de reacties van de commissie en de insprekers mee te nemen. Omdat ook hij vraagtekens bij het besluit over het VO zette, kan het niet anders dan dat de bomen blijven staan. Joost Gieskes sprak overigens op persoonlijke titel. Er was niemand van de AVN aanwezig om zich in te zetten om de bomen te beschermen. Klein, maar niet onbelangrijk puntje: wij zijn de Bomenstichting Den Haag,

• Joost Gieskes schreef:

Dat Joost Gieskes op persoonlijke titel sprak had zijn redenen *), maar of je hem nu linksom of rechtsom draait, hij is van de AVN.
    *) Je hebt geen idee hoe lang ik al bezig was met ‘silent diplomacy’ , en bovendien de ware leeftijd van de krimlinden had vastgesteld.

• Jaap Postma schreef:

Dank voor je inzet, ook dank aan de Bomenstichting Den Haag en ook dank aan Helga Fischer en alle anderen die hebben meegewerkt. Protesteren heeft zin, zeker door valide argumenten ondersteund. Blijf alert. Elke boom telt!!

• Peter drijver schreef:

Mooi werk komt alleen door samenwerking voor elkaar. Gefeliciteerd en nog even doorzetten!

• Wil Akkerman schreef:

Aan alle mensen die zich hebben ingezet voor het behoud van de linden, héél veel dank! En denk dat vele insecten waaronder de bijen ook erg blij zijn. Als de linden bloeien is het altijd een drukke boel.

• Ton Leussink schreef:

Hallo mijn naam is Ton Leussink en ik reageer als bewoner van het paleisplein. Ik woon hier als 24 jaar en zie dagelijks toeristen en voorbijgangers onder die bomen zitten (die overigens nu een heerlijke lindebloesemgeur verspreiden). Het zou werkelijk “van de zotte”zijn als ze gekapt zouden worden!!!!!! Het argument van onzichtbaarheid van het Wilhelminamonument vanuit het paleis gaat niet (meer) op want ieder jaar voor Prinsjesdag worden de 2 krimlindes aan de onderkant gesnoeid (waardoor ze de laatste jaren enorm in hoogte zijn gestegen!}. De gemeente wilde “vergroening van het plein maar bereikt op deze manier een averechts effect! Er komen aan weerszijden van het uitwaaierende plaveisel dat bij het monument hoort 2 grasstroken van 2 meter breed. Stellen jullie je eens voor wat dat betekent in de hete zomers die we gaan krijgen! Het zou iedere week besproeid moeten worden om geen woestijneffect te krijgen.!!!!! Nu is het volgens mij nog niet zeker of de krimlinde die het dichtst bij het monument staat behouden blijft. Uit de site Haagse kapvergunningen blijkt dat op 10 -5-2019 die vergunning is aangevraagd en het is mij niet duidelijk of die nu wel of niet is afgegeven.
    (En op 21-6-2019 is de behandeltermijn voor de 3 lindes langs de gotische zaal met 6 weken verlengd,d.w.z. tot 7 augustus.)

Mensen, het mag gewoon niet gebeuren dat hier gekapt gaat worden. Andere gemeentes, waaronder Eindhoven, gaan juist pleinen opnieuw beplanten om oververhitting tegen te gaan!!!!! En overigens,wat zou koningin Wilhelmina hiervan gevonden hebben???????? Ik denk dat zij milieu en klimaat voorrang zou hebben gegeven boven haar eigen persoon!

• Ton Leussink schreef:

(Overigens kan ik vanwege werk op maandagmiddag nooit naar de wake komen,daar baal ik wel van)

• Ton Leussink schreef:

Op 6 augustus is er een tv-uitzending van DenHaag TV geweest waarin de gemeente suggereerd dat buurtbewoners het plein onveilig zouden vinden,en dat men via ” een uitgebreid participatieproces de nieuwe plannen met omwonenden heeft gemaakt”. De bezwaren van mensen die hier echt WONEN zijn altijd genegeerd op de bijeenkomsten.De reden van zichtbaarheid van het Wilhelminamonument is al ondervangen, want ieder jaar voor Prinsjesdag worden de 2 krimlindes aan de onderkant gesnoeid.Het zou een nationaal schandaal zijn als de krimlindes weggehaald zouden worden. Iedereen zou eens moeten gaan kijken hoe prachtig het plein er nu met de bloeiende lindes bijstaat! Het is echt ongelofelijk wat wethouder de Mos nu doet!

• C.M. Visser schreef:

De onveiligheid zit ‘m niet in de bomen maar in de hangjongeren op bankjes. Ik begreep dat de bankjes onder de krimlinden zijn weggehaald. Naast de opkronen van de krimlinden zijn ook de parkeerplaatsen verwijderd. Dus nu is er voldoende doorzicht. Niet alleen naar de Gotische zaal maar ook andersom: zitten onder de 3 linden naar het balkon van het werkpaleis.

• Ton Leussink schreef:

Ja inderdaad waren er soms “hangjongeren”, maar dat probleem speelde een paar jaar geleden veel meer dan nu. Nu is er praktisch geen overlast meer. Overigens zijn in het nieuwe ontwerp weer 5 engelse banken gepland (dezelfde als in de tuin van de Raad van State) tegen de zijgevel van de Gotische zaal, dus gezeten en gehangen wordt er straks toch weer. Als de gemeente dat niet wil moet ze helemaal geen banken neerzetten. Inderdaad C.M. Visser is nu voldoende doorzicht naar zowel Wilhelmina als het Paleis. Ik was gisteren nog op het plein en het is opvallend hoe mooi en parkachtig het is nu onder de krimlinden de oude banken zijn verwijderd.

En overigens, het compromisvoorstel van wethouder de Mos om dan maar 1 van de 2 krimlindes te kappen is helemaal absurd omdat er dan aan de linkerkant van het monument een enorm lelijk gat zou ontstaan ‘En bovendien is het zo dat de lantaarnpalen de afgelopen weken keurig in rij zijn gezet met de vernieuwde bestrating waardoor de krimlindes nu ook mooi evenwijdig met de lantaarnpalen staan.

Wat ik overigens in de hele discussie altijd heb gemist is dat nooit het tuinarchitectenburo van de Raad van State er in is betrokken. Als men namelijk goed kijkt staan er in tuin achter de boog van het Wilhelminamonument ook een paar bomen die de zgn symetrie aantasten die de gemeente altijd voorstond in het ontwerp! M.a.w. dan had ook de tuin van de Raad van State achter de boog meegenomen moeten worden in het nieuwe ontwerp! Nu is er een parkachtige situatie die veel beter zo gehandhaafd kan worden.

Reageer