De Adviescommissie Bezwaarschriften (ACB) hield een hoorzitting over ons bezwaar tegen de kapvergunning om bomen te kappen op de Koekamp (16 december 2019). Er waren 9 gemeenteambtenaren – een overkill (wat kost dat wel niet?). De schrik over de uitspraak van de rechter, die ons verzoek om een voorlopige voorziening had toegekend, zat er kennelijk bij hen goed in. Wij hebben aangetoond dat de onderbouwing van de kapvergunning ernstig te kort schiet (onze pleitnotitie). Ambtenaren gaven duidelijk blijk geen flauw benul te hebben van de natuur- en cultuurhistorie van het gebied. Dat wat beleefd zou moeten worden (doelstelling van SBB) wordt vernietigd omwille van de bereikbaarheid (doel van de gemeente). Die bereikbaarheid is echter mooi te realiseren door de Bezuidenhoutseweg te benutten voor de fietsers; de weg wordt namelijk autoluw. Een eenvoudige, doeltreffende en goedkope oplossing, die de waarden van de Koekamp in tact houdt. Zie het dwarsprofiel thv KJ-plein en zie het dwarsprofiel thv Pr. Irenestraat. We zouden graag zien dat de gemeente en SBB niet star vasthouden aan hun ontwerp uit angst voor gezichtsverlies, maar dat ze ons voorstel overnemen.

4 Comments

  • Marjolein Menke schreef:

    Wij kunnen geen boom missen, we komen er zelfs miljoenen tekort. Bomen moeten leidend zijn, En niet staan de bomen in de weg, maar zijn de plannen die dat suggereren niet goed bedacht. In het geval-Koekamp is er welbeschouwd niet eens een probleem. We mogen er dus van uit gaan, dat niet gekapt wordt. Iedere boom is ons aller boom.

    • C.M. Visser schreef:

      We doen ons best. Maar we hebben wel te maken met 2 starre organisaties: de gemeente en SBB, die een intentieovereenkomst hebben gesloten. Het zou ons een lief ding waard zijn als de gemeente en SBB ons voorstel zouden honoreren: het benutten van de Bezuidenhoutseweg. De mooiste en goedkoopste oplossing voor de doelstellingen van beide organisaties: beleefbaarheid en bereikbaarheid.

  • Wil sies schreef:

    Waarom een mooi oud stukje natuur moderniseren terwijl hier geen enkele reden toe is. Het fietspad dat er ligt is breed genoeg om er een auto in te keren. De Bezuidenhoutseweg heeft een prima fietspad en dit wordt na herziening alleen maar beter. Wat er nu op stapel staat is verworden tot een verdienmodel voor dees en gene. Het kleine stukje historie moet nu wijken ter meerdere eer en glorie van ontwikkelaar en SBB.

Leave a Reply to Marjolein Menke Cancel Reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.