Staatsbosbeheer en de gemeente vinden dat er bij de Koekamp een zorgvuldige afweging van belangen heeft plaatsgevonden. Een vreemde uitspraak, omdat er geen enkel draagvlak is. Alle beschermingsregimes en al hun doelstellingen deden er niet meer toe. We denken aan de Acte van Redemptie, Natuurbeschermingswet met de provinciale Verordening Ruimte, Stedelijke Groene Hoofdstructuur e.a.. Sterker nog, er wordt met de herinrichting grote schade toegebracht aan de Koekamp. De alarmerende achteruitgang van de biodiversiteit en de klimaatcrises spelen bij deze beslissing geen rol. Alle betrokken bewoners- en natuurorganisaties hebben daarom bezwaren tegen dit plan. De door hen voorgestelde alternatieven zijn van tafel geveegd. De antwoorden van de gemeente op de zienswijzen schieten schromelijk te kort.
Kortom: het is duidelijk dat de belangen van de gemeente Den Haag (meer ruimte voor een fietsknooppunt voor het Centraal Station) en die van Staatsbosbeheer (verdienmodel: beschikbaar stellen van grond voor het fietsknooppunt en horeca) veel zwaarder wegen dan de zeer zeldzame boomweide van de Koekamp en een rustig bosgebied.
In de vorige collegeperiode hebben wethouder Revis (VVD – buitenruimte) en De Bruijn (D66 – vervoer) de basis gelegd voor de herinrichting. De huidige wethouder de Mos (HvDH/GrdM – buitenruimte) zwichtte voor de druk om dit voort te zetten. Wethouder van Asten (D66 – vervoer) wilde niets liever dan het plan van zijn voorganger uitvoeren.
De Bomenstichting Den Haag heeft een tijdens een hoorzitting een toelichting gegeven over haar zienswijze en
ingesproken tijdens de beraadslaging in de Commissie Leefomgeving (16 juli 2019). Twee dagen later volgde nog een inspraak voorafgaande aan het vaststellen van het bestemmingsplan (18 juli 2019).

One Comment

• Wil sies schreef:

Natuurlijk. Ook dit wordt ons door de strot geduwd. Enig benul van waarde is niet aanwezig in de Haagse Raad. Acte van Redemptie wordt de gat mee afgeveegd. Men heeft zich laten overbluffen door grootspraak en geld. Dit kan dus gebeuren als men geen flauw benul heeft waar het werkelijk om gaat. Nou heren u wordt hartelijk bedankt voor dit puik stukje werk u zult wel erg trots zijn deze klus geklaard te hebben.

Reageer