Unieke verplanting van vier oude Haagse iepen

181025sportlaan001-ovv-martijn-beekman-webtekst

Op voorstel van de Bomenstichting Den Haag en in samenwerking met de Vogelwijk heeft de gemeente besloten om vier beeldbepalende Haagse iepen van ongeveer 80 jaar oud te laten verplanten. Deze kweeksoort is daarom zo bijzonder omdat hij vernoemd is naar de stad Den Haag: Ulmus pumila ‘Den Haag’. Deze 4 exemplaren hebben de aanvallen van de iepziekte altijd goed weten te doorstaan. De bomen, die nu nog in het trottoir van de Sportlaan staan tussen De Savornin Lohmanlaan en de Oude Buizerdlaan, krijgen een nieuwe plek in de Groenzone Haagse Beek aan de overkant van de weg. De verhuizing is nodig in verband met de herinrichting van de route Kijkduin-Houtrust. Op de plek waar de iepen staan, wordt een ventweg aangelegd en tegelijkertijd wordt het riool vervangen. Wij zijn natuurlijk heel blij dat deze bijzondere, beeldbepalende oude bomen behouden blijven.

Unieke methode De iepen kunnen niet met de traditionele methode, met grondkluit, worden verplant vanwege de aanwezige kabels en leidingen waarmee de wortels zijn vergroeid. De bomen worden daarom zonder grond in de wortelkluit verplant. De Nationale Bomenbank gaat de verplantingen uitvoeren mbv een van de grootste mobiele hijskranen van Nederland.

Verplantperiode Vanaf 19 november start het verplanten van de iepen. Dit duurt ongeveer twee weken. We nodigen u uit om regelmatig te kijken en foto’s/filmpjes te maken van deze bijzondere verplanting.  Lees mees in de bewonersbrief

• Martin Reijerkerk zegt:

Planten van zulke bomen heeft geen zin. Rooien en nieuwe bomen met een goede groeiplaats planten is beter. De te rooien bomen staan jaren stil en zullen nooit meer echt groeien.
    Ik praat uit jarenlange ervaring.

• C.M. Visser zegt:

Beste Martin, Het verplanten van deze 4 bomen heeft wel zin omdat ze beeldbepalend zijn, een functie hebben voor vleermuizen en ze vernoemd zijn naar de gemeente DH (bijzondere kweeksoort). De gemeente heeft van te voren een verplantbaarheidsonderzoek laten verrichten door Terra Nostra. Daarna is nog nader onderzoek verricht ivm plaatselijke omstandigheden van kabels en leidingen. Hoewel er altijd risico’s zijn bij verplantingen heeft de Bomenbank de klus graag willen aannemen. Er is een nazorg van 5 jaar. Goede voorbeelden van succesvolle verplantingen van oude bomen zijn o.a. de monumentale kastanje op de Koekamp (de eerste grote verplanting ter wereld). Daarna is er natuurlijk veel ervaring opgedaan. Zelfs een monumentale treurbeuk uit 1895 van het Zandvlietcollege heeft de verplanting van ca 3 jaar geleden (ca 100 meter opschuiven) goed doorstaan, tegen alle verwachting in. Het kan dus wel goed gaan. We zullen het zien.