Koekamp: uiterst zeldzame boomweide met zeer oude zomereiken (de enige in Nederland) wordt bedreigd.

Door 28 mei 2019 Berichten, Koekamp

De boomweide van het Hertenkamp én het Park (langs de Bezuidenhoutseweg) vormen al eeuwen één geheel. Er staan voornamelijk zomereiken, sommige zijn tussen 1700 en 1750 geplant. Staatsbosbeheer en de gemeente Den Haag willen het Hertenkamp kleiner maken ten koste van oude eiken en elzen.

Ze willen een fietsknooppunt aanleggen in het Park. Bovendien zal het nu nog ontoegankelijke en dus rustige bos doorsneden worden met fietspaden en voetpaden, inclusief een gevaarlijk knooppunt. Vanwege verharding, versnippering en verstoring – door intensief fietsverkeer – verdwijnt de rust.

De Bomenstichting Den Haag roept Staatsbosbeheer en de gemeente op met een ander plan te komen om ons unieke historisch erfgoed te behouden. De Bomenstichting Den Haag bereidt een zienswijze voor over het Ontwerpbestemmingsplan.

• wil beek schreef:

NIET DOEN !!!! LAAT DE NATUUR MET RUST

• kitty schreef:

OMG!! Zijn ze gek geworden?

• Marijke Fransen schreef:

Laat dit mooie stukje Den Haag met rust! Er is genoeg vertier! Slecht plan! En niet nodig !!!!!

• Wilh./Johannes Steeman. (Fietsers) schreef:

Waarom moet dit mooie stuk natuur wijken voor de over verhitte druk van menselijk gedrag.
    Fietsers versus natuur. Pas je maar aan fietsers. De snelheid en gedrag van veel fietsers, bakfietsen,, elektrische etc. veroorzaakt alleen maar drukte lawaai en ergenis.

• A.M.C. Hersbach Smeele schreef:

Waarom de electrische fiets weer benoemen! Wij rijden al 12 jaar op een electrische fiets. Passen ons overal aan, maken vooral geen lawaai, kijk eens naar scooters en jongelui op de fiets, die maken pas kabaal. Iets waar wij ons dood aan ergeren. Daar fietsen wij wekelijjks en ergeren ons ook wekelijks aan ‘t verkeer, wat daar doorheen raast.

• Paul van der Marel schreef:

Helemaal mee eens…waardeloos idee van wsch een verkeers”kundige”, die binnen z’n eigen hokje denkt….. think out of your box ! Hopelijk heeft-ie een baas die ruimer denken kan….

• Saskia schreef:

weg met de mens – laat de natuur nou eens met rust! idioot land met zijn regelzucht en netheidssyndroom!!

• Olaf Pijper schreef:

Ze moeten echt eens stoppen met alles maar rendabel te maken kwa plannen in natuurrijke, boomrijke of ‘oude boom’ gebieden.
    Je bouwt er maar gewoon lekker omheen.
    Niks geen: “ja.., maar..!”
    Niks van dat.
    Pas je als ontwikkelaar en ondernemer VOLLEDIG aan aan de omgeving.

Ik ben de zogenaamde ‘benodigde consessies’ helemaal zat!

• FWJ van Meeteren schreef:

Het hou(d)t niet op, niet vanzelf..

• M.R. Bouwman schreef:

Moeten we echt alle natuur kapot maken omdat “plannenmakers” hogerop willen?
    Stephen Hawking zei het al: nog 600 jaar voor de diersoort mens op aarde, dan is het klaar.
    En maar klagen over de wereldwijde kap van Tropisch Regenwoud of Poolse bossen met alle consequenties van dien.
    Wat een land.

• Gea Gielstra schreef:

Er is vast wel een plan te bedenken wasrbij de bomen en het bos bespaard blijven en anders zou ik zeggen laat de natuur met rust Je gaat toch zeker geen monumentale bomen opofferen voor wat fietspaden???? NIET DOEN

• Arjan Liesker schreef:

Afblijven! En economisch gewin niet op de eerste plaats zetten. Luisteren naar de natuur moet op die eerste plaats staan.

• Fred van der Gon Netscher schreef:

Ik zal maar niet opschrijven wat mijn eerste reactie was bij het lezen van dit bericht. Het is toch verschrikkelijk. En het gaat nu ook hard, heel hard. Er wordt overal als een malle gebouwd (zo las ik o.a. dat er ca. 61.000 woningen in Den Haag Zuid West er bij komen) wat ten koste gaat van het steeds schaarser wordende groen en dus ook de fauna. En nu dit weer. De ooit zo prachtige hertenkamp (zoals de koekamp ook wel werd genoemd) gaan we nòg kleiner maken – nog niet zo heel lang geleden is er al een flink stuk vanaf gegaan – èn monumentale bomen ‘moeten’ worden gekapt.
    Ik vind overigens wel dat de verantwoordelijke bestuurders moeten kappen, maar dan uitsluitend met dergelijke plannen

• j louter schreef:

waanzin! laat aub die bomen staan . kappen met kappen !

• Anneke schreef:

hou er nou eens mee op. Onze hele natuur gaat eraan! Het groen wordt steeds schaarser. De Hertenkamp is historisch terrein. Blijf daar met je tengels vanaf!! Kappen met kappen…NU!!!

• Renée schreef:

Een uniek stukje natuur …..nee, zonde, niet een goed plan

• Bettina Lenderd schreef:

De mooie Koekamp met rust laten en de bomen laten staan!

• Eline schreef:

Deze gaan de biomassacentrales is! Zogn duurzaam energie opwekken… maar… totaal niet juist!! Het grote probleem zijn de subsidies op biomassacentrales! En die gaan ten koste van al die bomen.

• Lydia schreef:

Ook veel fietsers genieten van de natuur en rijden graag een stukje om. Ik ben een fietser en adem al genoeg vervuilde lucht in hier in Den Haag en daarom: spaar iedere volwassen boom en pas bebouwing en wegen daarbij aan….kortom laat de prachtige oude bomen staan. Lydia

• Mo schreef:

HOU OP HOU OP HOU OP, HOU VERDOMME NU EINDELIJK EENS OP!!!!!!!

• Ti schreef:

Er is al heel erg weinig bos in Nederland, en dat wordt nog steeds in hoog tempo minder. SBB heeft allerlei mooie excuses waarom dat nou allemaal moet. Geen van die redenen is hier van toepassing. Bovendien is hun oude hoofdkantoor naast de Koekamp. Ze schrikken er dus niet eens voor terug om hun “eigen nest te bevuilen” met hun kapdrift.

• Teus schreef:

Een fietsknooppunt… van die derde rangs redenen die uit een kronkel komen waar geen oplossing voor te vinden is, het kutsmoezenkopke. Het is wel 200 meter omfietsen zonder knooppunt. Smh.

• Martine Munnik schreef:

Laat dit stukje unieke natuur met rust! Hoe durft men er uberhaupt over te denken deze natuur te bezoedelen en te verkrachten! De gedachte alleen al is barbaars en onbeschaamd en totaal dom/gestoord.
    Het lijkt wel alsof bestuurders tegenwoordig geen moreel besef meer hebben en alleen maar kunnen denken in termen van geld; bouwen, toerisme, etc.etc.
    Wat voor mensen zijn dit die erover durven denken om eeuwenoude bomen, sommige geplant tussen 1700 en 1750!!!! respectloos neer te halen? Er is zero respect voor alles wat leeft en geen ‘mens’ heet. De mensheid verdient het om uit te sterven, dat zou pas goed zijn voor het leven.

• Marlo schreef:

Stop deze door het kapitalisme gedreven ziekte, deze barbaarse praktijken! Laat de natuur met rust! Ze geeft ons zoveel…Rust, zuivere lucht, schaduw. Laat deze eeuwenoude bomen in leven!!

• Harry Klink schreef:

Geen enkele noodzaak voor voorgenomen plannen…….afblijven dus. Laat de koekamp ongemoeid……

• Geert-Jan Bol schreef:

Doe wat tunnels en viaducten voor de fietsers. Moet toch te doen zijn? Dan hoef je geen stuk bos te kappen, en kun je zo de fietsverkeersrdrukte oplossen.

• An Pech schreef:

Ophouden, godverdomme!