De herininrichting van de Mient voldoet niet aan de zgn ‘dubbele doelstelling’ (herinrichting met behoud van bomen), niet aan het coalitieakkoord (We kappen alleen bomen als het aantoonbaar niet anders kan).  De bomenbalans is niet sluitend en de beoogde ecologische zone is veel te smal om als zodanig te functioneren. Dit alles om 70 extra parkeerplaatsen te realiseren en een nieuw riool te leggen. Maar bewoners willen hun auto niet parkeren langs de groenstrook o.a. vanwege gebrek aan sociale controle.
De Bomenstichting Den Haag stuurde een brief aan de raad voordat het herinrichting op 3 juni 2020 vastgesteld wordt.
De herinrichting van de Mient kan veel beter doordacht worden om te voldoen aan de dubbele doelstelling en het coalitieakkoord. Onze voorstellen:
1. Laat het oude riool liggen om bomen te laten staan. Dat kan, dat mag en gebeurt ook. Een goed voorbeeld is dat in sectie 3 14 bomen blijven staan. Als het in sectie 3 kan, kan het ook in de andere secties.
2. Richt de groenstrook zo in dat de acacia’s daar veel meer wortelruimte krijgen. Tussen deze acacia’s kunnen parkeerplaatsen opnieuw mooi worden ingericht.
3. Houd de bushaltes op de Thorbeckelaan op de huidige locatie. Het spaart in ieder geval 2 hoog behoudenswaardige bomen en het is veel veiliger.
4. Inventariseer eerst de waardevolle elementen van de groenstrook en loop vervolgens in op het achterstallige onderhoud
Wij vragen u om een beter en eerlijker herinrichtingsplan.

• Christien Innikel schreef:

Helemaal eens, parkeerplekken hebben we genoeg hier. We willen onze prachtige bomen niet kwijt! Bedankt voor jullie actie!

• C.M. Visser schreef:

Helaas heeft de gemeenteraad het voorstel ongewijzigd aangenomen.Terwijl er zulke goede alternatieve mogelijkheden zijn. Helaas.

Reageer